• Hmjuni3
  • Hm19apr6
  • C30202C0 9B46 4434 B127 CF09917A66D8
  • Hm19apr2
  • Hm19apr4
  • Hm19apr5
  • Helpman3 C
  • Helpman5 C
  • Hm19apr1
  • Hmjuni4
  • Hm19apr9
  • Helpman4 C
  • Hmjuni2
  • Helpman2 C
  • Hm19apr7
  • Hm19apr3

Welkom op de website van Wijkcomite Helpman!

Het wijkcomité Helpman behartigt de belangen van de bewoners van de hele wijk.
We zetten ons in voor een groene, leefbare en veilige omgeving.

Groningen Spoorzone, werk aan het spoor en de routes voor bouwverkeer

spoorzoneSinds januari 2019 wordt gewerkt aan de spoorzone tussen Groningen Hoofdstation en de Vork in Haren.

Deze bouwactiviteiten vinden grotendeels plaats op werkdagen. In deze bijzondere tijd werkt de aannemer volgens de Corona- preventievoorschriften van het RIVM. Medewerkers houden afstand van elkaar en nemen maatregelen op het gebied van hygiëne. Op dit moment kan de aannemer voldoende mensen inzetten op het werk. Het is belangrijk dat het werk doorgaat, omdat werk dat we nu doen zorgt dat het project in de komende maanden zoveel mogelijk doorgang kan vinden.  

Dag en nacht werkzaamheden

Het werk aan de sporen zelf moet in buitendienststellingen van het spoor plaatsvinden. Dit werk gaat gepaard met een hoge werkdruk, want na de buitendienststelling moeten de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden. Inmiddels is er een aantal buitendienststellingen geweest, waarin er dag en nacht gewerkt werd.  Bewoners in het directe werkgebied zijn geïnformeerd via brieven of via het digitale systeem van ProRail www.prorail.nl/spoorwerk.

Er staan  nog een aantal buitendienststellingen in de planning. Eén daarvan is de grote buitendienststelling vanaf 6 mei tot en met 4 juni waarin ook dag en nacht gewerkt wordt. Na deze buitendienststelling wordt het nieuwe vierde spoor in gebruik genomen, alsook het nieuwe perron op station Groningen Europapark en de Vork in Haren. Deze buitendienststelling is ook het startpunt voor de bouwactiviteiten van de komende jaren op Groningen Hoofdstation.


Werkterreinen

Om de buitendienststelling succesvol te kunnen uitvoeren richt de aannemer komende periode werkterreinen langs het spoor aan beide zijden. Deze depots staan in verbinding met elkaar, zodat bouwverkeer de benodigde materialen en materieel van en naar het werkgebied kan vervoeren. 

Routes bouwverkeer
Vanwege de sluiting van de Esperantokruising vanaf 4 april en de afsluiting afrit Kempkensberg gaat een deel van het bouwverkeer gebruik maken van de Helperzoomtunnel. Via de tunnel zijn beide zijden van het spoor te bereiken voor bouwverkeer. In overleg met Gemeente, ProRail en bouwer Strukton is voor deze route gekozen. Het is de minst hinderlijk en meest veilige route. De periode van dit bouwtransport is van 6 mei tot 5 juni 2020. Er wordt gebruik gemaakt van trekkers met aanhangers. En incidenteel een vrachtwagen, waarvoor ontheffing wordt aangevraagd aangezien in de tunnel een vrachtwagenverbod geldt.

In de tekening kunt u zien waar de depots liggen (roze vlakken). De paarse lijn is de bouwroute vanaf Duinkerkenstraat door de tunnel naar de Helperzoom.

Op de Helperzoom tussen de tunnel en de oude Esperantokruising komen verkeersmaatregelen om het langzaam verkeer veilig te scheiden van het bouwverkeer. Op kwetsbare punten zet de aannemer verkeersbegeleiding in.spoorzone

Actueel

Verkeersproblemen Helpman

Onze wijk kent een aantal onveilige verkeerssituaties. Zo zijn er veel klachten over de kruising bij de Helperzoomtunnel en de onveilige situaties van De Savornin Lohmanlaan en Goeman Borgesiuslaan.

Het wijkcomité heeft hierover inmiddels een gesprek gehad met de gemeente. Over en weer zijn suggesties gedaan ter verbetering. In oktober volgt een tweede gesprek.

Toelichting diverse knelpunten zie hieronder.

Vragen aan de gemeente kunnen worden doorgegeven via het mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 Kruising Helperzoomtunnel

Er komen veel klachten binnen bij de gemeente en Aanpak Ring Zuid. De gemeente heeft uitvoerige informatie gestuurd naar een bewoner die klachten had ingediend.
Lees de reactie hier. Ook het wijkcomité Helpman houdt een en ander goed in de gaten en heeft hierover contact met beide instanties.

Groenesteinlaan

Een aantal bewoners van de Groenesteinlaan is bezig met het verzamelen van handtekeningen om te protesteren tegen de gevaarlijke situatie in deze laan.
Zij hebben ook het Wijkcomité Helpman van de problemen in de Groenesteinlaan op de hoogte gesteld, Lees het artikel hier.

De Savornin Lohmanlaan

Enkele bewoners hebben eind april een brief naar de gemeente gestuurd over de verkeerssituatie in de Savornin Lohmanlaan. Zie hier de brief en de reactie van de gemeente.

Goeman Borgesiuslaan

Het grootste probleem is op dit moment de “flessenhals” bij de stoplichten. Door de geparkeerde auto’s kunnen auto’s elkaar moeilijk passeren en is het voor fietsers een zeer gevaarlijk punt geworden.

Het bestuur van het wijkcomité beraadt zich op de mogelijkheden.

Corona Hulp !!

In deze barre tijden kan het zijn dat u hulp zoekt van mede buurtgenoten.

Onze collega's van Platform de Wijert hebben een mooie pagina gemaakt waarop ze allerlei links verzameld hebben waar u voor hulp terecht kan:

https://www.wijert.nl/corona-hulp/

Duurzaam Helpman

Duurzaam Helpman bestaat uit een enthousiast stel bewoners van Helpman die vanuit verschillende gezichtspunten, duurzaamheid naar een hoger plan wil tillen.

We zijn nergens aan gelieerd en hebben geen eigen agenda. 

Onze doelstelling is ‘slechts’ de vele lastige vraagstukken rondom duurzaamheid proberen te verduidelijken en in kaart te brengen hoe we als bewoners van dit deel van de stad iets samen kunnen bewerkstelligen. 

Lees meer...

Deze site gebruikt Cookies, gaat u daarmee akkoord?